Ze houden je in de gaten

Ze houden je in de gaten

Big brother is wachting you, heet het in Orwell’s 1984. Anno 2010 wordt je belaagd door een hele zwerm grote broers. Het zijn multinationals als Google en Facebook, maar evengoed levensmiddelenproducenten en banken. Het liefst zouden ze alles van je weten.

Daarvoor worden bijvoorbeeld cookies ingezet:

  • Men bezoekt een website (laten we deze website A noemen) die reclame in de pagina heeft. Deze reclame is meestal afkomstig van de website van een advertentiebureau en deze website kan ook cookies opslaan.
  • Later komt men op een andere website (website B), die van ditzelfde advertentiebureau gebruik maakt om reclame weer te geven, dus kan de advertentie-website het eerder geplaatste cookie opvragen.
  • Hierdoor kan men dan te weten komen dat de gebruiker ook naar website A geweest is en de inhoud van de reclame daaraan aanpassen. Als het aantal sites waar dit advertentiebureau actief is groot genoeg is kunnen er gebruikersprofielen gemaakt worden.
    Bron: Wikipedia

Die cookies kunnen natuurlijk ook gekoppeld worden aan de online spelletjes die je speelt of de online hypotheekcalculator die je invult. Ook in Europa beginnen ze zich inmiddels een beetje zorgen te maken al deze online spionage. Dit weerhoudt bedrijven als Google nergens van. Sterker nog, onlangs verscheen in de Volkskrant een artikel waarin blijkt dat Google binnenkort in jouw persoonsgegevens gaat handelen.

AMSTERDAM – Google overweegt om de persoonlijke data die het verzamelt over zijn gebruikers te verhandelen op een marktplaats die het zelf beheert.Dat blijkt uit een vertrouwelijk intern document uit 2008 dat de Wall Street Journal in handen heeft gekregen. De krant publiceerde stukken uit het document in het kader van een groot en langdurig onderzoek onder de naam What they know naar wat bedrijven voor informatie over consumenten opslaan en hoe ze die gebruiken.

Advertentiemodel

De strategische toekomstvisie beschrijft een verschuiving van een contextueel naar een gedragsmatig advertentiemodel. De oprichters van Google, Sergey Brin en Larry Page, hebben lange tijd geweigerd om gebruikers te volgen terwijl ze gebruik maken van verschillende diensten van het bedrijf. Google bleef advertenties aanbieden op basis van de zoekwoorden die hun klanten invulden in de zoekmachine van het bedrijf of de tekst van een e-mailtje in Gmail.

Concurrenten maakten toen allang gebruik van cookies, kleine bestandjes die op de pc van gebruikers worden gezet om ze te identificeren en zo informatie over hen te verzamelen. Google volgde pas toen het bedrijf in 2007 voor 3 miljard dollar de agressieve adverteerder DoubleClick overnam. Voor het eerst toonde Google advertenties niet gebaseerd op zoekwoorden, maar op de interesses van gebruikers.

Nieuwe advertentiebeurs

Toen daarop een interne discussie volgde waarbij de gemoederen hoog opliepen, schreef Aitan Weinberg, nu product-manager van de afdeling interessegericht adverteren, de toekomstvisie. Weinberg kwam van DoubleClick en had weinig op met de gevoeligheden die bij het onofficiële motto Don’t be evil van zijn nieuwe werkgever hoorde.

Inmiddels zijn twee van Weinbergs voorstellen verwezenlijkt. In maart 2009 lanceerde Google op interesses gebaseerde advertenties, een dienst die op het moment toegankelijk is voor slechts een beperkte groep adverteerders. Afgelopen september onthulde het bedrijf een nieuwe advertentiebeurs die adverteerders in staat stelt om zich direct te richten op individuele consumenten. Zo kunnen zij nu real time toegang kopen tot consumenten die bijvoorbeeld van plan zijn een nieuwe mobiele telefoon aan te schaffen.

Marktplaats

De volgende stap die in het document van Weinberg beschreven wordt, is de creatie van een veilinghuis voor de persoonlijke data van consumenten. De bedoeling is dat bedrijven niet alleen gegevens uit Googles database kunnnen kopen, maar dat zij ook informatie kunnen aanbieden. Een aantal kleinere bedrijven bieden al vergelijkbare diensten.

Vrijdag werd bekend dat grote concurrent Facebook, die andere internetgigant met een enorme kennis over zijn gebruikers, dit jaar een miljard euro omzette met advertenties, dus de concurrentiedruk is groot. Maar of Google de controverse die zal ontstaan als het een marktplaats voor persoonlijke gegevens maakt, moet nog blijken. Als het bedrijf dat besluit te doen, is een ding zeker: het zal alle andere aanbieders uit de markt concurreren. Niemand heeft een database met gebruikersgegevens zo groot als die van Google.

Lees het onderzoek van The Wall Street Journal naar privacy op internet.

Bron: De Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1408974.ece/Google_overweegt_marktplaats_voor_persoonlijke_data